Wednesday 29 April 2015

Cerita malam lagi....



Malam semlm sedang enak aku tido tiba2 je ari2 diserang cramp...masya Allah mmg sakit...Terjerit2 la aku sensorang dalam bilik...almaklumlah en yayang xde...nasib baek kejap je crampnye...tapi pelik kan boleh cramp kat situ...sebelum ni pon jadi jugak tp naseb baek en yayang ade so boleh la bemanja-manjaan, dah hilang sakit pon masih ckp sakit kat en yayang..hihihihih....

Esoknye aku try la tanye pakcik google...cari punya cari xde pon yang bincangkan pasal cramp kat ari-ari yang ada adalah cramp perut....aku pon mulakan siasatan...menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai cramp perut ni adalah normal selagi xde tanda-tanda lain yang membimbangkan contohnya something pelik yang keluar dari vagina....hmmm ok stakat ni x membimbangkan aku...tp kenapa ya aku je cramp kat situ...aku cuba juga tanya kawan-kawan yang berpengalaman, kata mereka cramp boleh jadi kat mana-mana bahagian tubuh yang ade muscle...hmmmm bila pikir logik jugak... so aku pon buat la research untuk elakkan berlakunye lagi perkara tidak diigini ini.

Menurut pakcik google untuk redakan cramp ada banyak cara antaranya ialah:

Cuba rehatkan diri contoh duduk. (dah sakit pon datang mengejut mmg daripada baring terus duduk la aku..)
Bila lega cuba baring kembali dan angkat kaki ( ha yang ni mak aku ade cakap tadi...)
Jika mandi hedaklah mandi dengan air suam
Tuam bahagian yang cramp tadi dengan air suam yang diletakkan di dalam botol. (Tungku boleh ke?)

dan yang paling penting.....jangan skip mkn kalsium.....haaa tu la padahnye malas nk makan supplementkan..slalu skip...huhuhuhuh bila dah sakit sorang2 baru tersedar dari lamunan...so sejak dari malam tadi aku dah nekad xnak skip ostematrik, sebelum tido aku bedal 4 biji ostematrik dan tido.





No comments:

Post a Comment